2.7 Com es controla el desenvolupament?

 

 

A mesura que es desenvolupa l'embrió, les cèl·lules es diferencien, esdevenen especialitzades per una funció o conjunt de funcions. La formació dels diferents tipus de cèl·lules depèn de les proteïnes que sintetitzi cada tipus. Per exemple, les cèl·lules de les glàndules salivals produeixen amilasa , un enzim que digereix el midó, mentre que les cèl·lules de l'intestí prim produeixen sacarasa, un enzim que digereix la sacarosa. L'amilasa i la sacarasa són enzims codificats per gens de les cèl·lules.


Com és que aquestes cèl·lules, i només aquestes cèl·lules, expressen els gens que codifiquen aquestes proteïnes tot i que totes les cèl·lules contenen el genoma complet? Què és el que posa en marxa els gens adequats per a cada funció especialitzada d'una cèl·lula? Què és el que els atura quan no és necessari que s'expressin?

 

a) "Super-enrotllament" del DNA

Una manera de desactivar el DNA és per "super-enrotllament".

Icono IDevice Activitat. El super-enrotllament dels cromosomes i les gates carey
Què és i que provoca el super-enrotllament del DNA? El cas de les gates carei constitueix un exemple d'aquest fenomen i les seves conseqüències.

   
  Versió online

    Versió pdf

Icono IDevice Activitat. Com controlen les cèl·lules l’expressió dels seus gens?
Aquesta activitat ens permetrà estudiar com el DNA s'empaqueta amb les histones. Mitjançant aquest empaquetament, les cèl·lules controlen l'expressió dels seus gens. Es tracta d'un treball en petit grup on haureu de construir un model tridimensional que us ajudarà a explicar com s'empaqueta el DNA i com pot resultar inaccessible als enzims responsables de la transcripció.

   
  Versió online

    Versió pdf

b) Què posa en marxa un gen determinat?

 


Extret i adaptat de: http://highered.mcgraw-hill.com/olcweb/cgi/pluginpop.cgi?it=swf

 

 

Els gens de les regions no enrotllades i accessibles del DNA poden ser transcrits a RNA missatger. Tanmateix, no tots ells s'estan expressant tot el temps.


Les cèl·lules poden posar en marxa gens quan necessiten les proteïnes que codifiquen i "desconnectar-los" en un altre moment. Els productes de molts gens només són necessaris en determinats moments.

Els gens es "connecten" just abans de començar la transcripció. La transcripció només pot començar quan el complex d'inici de la transcripció (format per l'RNA polimerasa i els factors de transcripció) s'ha format i unit correctament al DNA.


Analitzeu l'animació "Transcription Complex and Enhancers" de l'enllaç següent:



  • Escriviu un text que expliqui, a grans trets, la formació del complex d'inici de la transcripció (podeu capturar imatges de l'animació per il·lustrar el vostre text).


c) Les proteïnes senyal


Molts dels factors de transcripció es troben en una forma inactiva dins la cèl·lula. Les proteïnes senyal, que poden ser hormones, factors de creixement o altres molècules reguladores, són les causants de la conversió dels factors de transcripció d'una forma inactiva a una altra activa.


En el següent enllaç hi trobareu una senzilla animació i una bona explicació sobre el paper de les proteïnes senyal en la comunicació entre les cèl·lules.

The Inside Story of Cell Communication
Learn.GeneticsTM, University of Utah


  • Escriviu un text explicatiu (podeu capturar imatges de l'animació per il·lustrar el vostre text).

 

Podeu comprovar que passa quan augmenta o disminueix la concentració d'una proteïna senyal amb la simulació que trobareu a:

Gene Control
Learn.GeneticsTM, University of Utah


Visiteu l'enllç següent
per aprendre més sobre el que passa quan els senyals no funcionen correctament:

When Cell Communication Goes Wrong
Learn.GeneticsTM, University of Utah

 


Un exemple concret de l'activació-inactivació dels gens: El control de la síntesi de la β-galactosidasa

Els genetistes Jacob i Monod van proposar una teoria per al control de l'expressió genètica a principis dels anys 1960. Van estudiar el control de l'expressió dels gens en l'organisme procariota Escherichia coli.


Aquest bacteri pot utilitzar diferents glúcids com a font d'aliment, però produeix els enzims que són capaços de trencar un determinat glúcids només quan aquest glúcid és present en el medi que l'envolta.

                            E.coli
        Font: http://bacteriasyalimentos.blogspot.com/

 

Icono IDevice Activitat. L’expressió del gen de la galactosidasa
Com es regula l'expressió d'un gen? Qui hi intervé en aquesta regulació? Què determina que un gen s'expressi o no? En aquesta activitat estudiarem un cas concret, el de l'enzim galactosidasa.

   
  Versió online

    Versió pdf

 


El control genètic del desenvolupament embrionari


Com es determina la forma d'un organisme? Com els gens poden proporcionar instruccions com "això va a dalt" o "aquí han de créixer els braços"?


La forma general d'un organisme es determinada per un programa format per un sistema de gens.


Estudiant el desenvolupament embrionari de les mosques de la fruita (Drosophila) i alguns altres models animals, els investigadors han demostrat que els gens que determinen la seqüència de canvis que s'han de produir durant el desenvolupament són molt semblants per a moltes espècies, incloent l'espècie humana.

 

 

Estudieu l'animació que trobareu a l'enllaç següent:

Master genes control basic body plans
DNA from the beginning. Dolan DNA Learning Center


També us serà útil consultar els següents termes en la wikipèdia :


Responeu les següents preguntes:

  • Expliqueu com és "situa" cada cèl·lula dins de l'embrió (què és el que determina quins gens s'expressin en unes zones i no en unes altres).

  • Expliqueu què són els gens homeòtics.

  • Feu l'apartat "Problems" de l'animació anterior i escriviu les respostes dels problemes que us formulen.