Estem a favor o en contra de l’experimentació amb cèl·lules mare?

 

 

 

Cèl·lules mare totipotents d'un embrió

Font: http://ellaboratoriodedarwin.
blogspot.com/2009/03/celulas-
madre-no-procedentes-de.html

 


En aquesta activitat considerarem alguns dels diferents punts de vista existents sobre l'estatus de l'embrió humà i la utilització de cèl·lules mare embrionàries per a la recerca. Heu de pensar sobre això i decidir quina és la vostra pròpia posició en aquest tema.


Tot i que la majoria dels científics creuen que les cèl·lules mare embrionàries són millors per a la investigació que les cèl·lules mare multipotents dels adults, per ara no hi ha consens ni a favor ni en contra sobre l'ús d'embrions humans per a la recerca.


 

A continuació teniu una selecció de cites de diferents persones, a favor i en contra de l'ús d'embrions humans per a la recerca:


Hi ha molts malalts molt pendents de la recerca. Ens sorprèn veure com els governs, en lloc de premiar i ajudar els científics, els posen traves. (...) Estem d'acord que cal posar uns límits, però els haurien de posar les administracions juntament amb els científics, i no deixar-se influir per elements estranys a la ciència (...).

Quan es parla d'embrions hi ha una doble moral que cal plantejar: les objeccions morals són més importants que la curació de malalties cròniques i terminals, com ara la diabetis, l'Alzheimer, etc?


Xavier Bosch, President de l'Associació Catalana de Diabetis,
«Clones, embriones y razones». El debate de la 2, TV2, 14/05/02

 

«Jo no estaria tranquil fent la meva recerca si considerés que un embrió és una persona. »Un ésser humà és un ésser únic i indivisible. Durant els primers catorze dies de desenvolupament d'un embrió, hi pot haver la possibilitat que es divideixi per formar bessons. Per tant, podem considerar que fins el dia 14 no tenim un ésser humà.»

Dr. Bernat Soria
Director de l'Institut de Bioenginyeria de la
Universitat Miguel Hernández d'Elx, Alacant
Cursos d'estiu de la Universitat Complutense, juliol de 2004

 

La mateixa existència d'un debat social demostra que un embrió no és només un teixit més: és un individu humà que té el dret de viure.[...] la possibilitat d'usar cèl·lules mare de teixits adults per aconseguir les mateixes finalitats terapèutiques que amb l'ús d'embrions representa una opció més raonable i humana perquè el desenvolupament de les investigacions terapèutiques no s'interrompi. L'ètica tanca una porta a la ciència però li n'obre unes altres. Així mateix, com sempre succeeix en ciència, s'ha de continuar investigant amb línies animals.

Josep Maria Simó
President de l'Associació de Metges Cristians de Catalunya

 


Per tenir una posició pròpia sobre qualsevol tema cal escollir entre diferents opcions o explicacions i raonar els criteris que permeten avaluar l'opció escollida com la més adequada.

El que us demanem a continuació és que elaboreu un escrit amb la finalitat de convèncer algú de la vostra posició. Sabem que això no és fàcil, però l'objectiu d'aquesta activitat és que aprengueu a argumentar sobre qualsevol tema.

La primera cosa que necessitareu serà conèixer bé el tema, per fer-ho podeu llegir la informació sobre cèl·lules mare del següent enllaç:


Cèl·lules mare
BIONET

 
Podeu mirar aquest parell d'animacions molt senzilles sobre les cèl·lules mare i la clonació terapèutica:

 


 



També podeu observar el vídeo que acompanya el document sobre cèl·lules mare embrionàries que trobareu en el següent enllaç:


Declaration on embryonic stem cells, 2001
www.pcb.ub.es

 

Després podeu seguir el següent guió per tal d'escriure la vostra argumentació

 


Preparar una argumentació

La nostra idea és que... Aquí es tracta d'identificar i formular correctament el fet, la vostra posició.

Les nostres raons són... aquí es tracta de fonamentar científicament la vostra posició, cal indicar les idees científiques que hi ha com a rerefons.

Arguments en contra de la nostra idea poden ser..., per convèncer algú cal ser conscient també de les seves posicions i raons, indiqueu aquí quina és la posició contraria a la vostra i tracteu de justificar-la (indiqueu els contrarguments a la vostra posició).

Convenceria a algú de la meva posició amb... , aquí es tracta de bastir els vostres arguments, fer comparacions amb els contrarguments,...

En conclusió..., aquí escriviu la vostra conclusió i podeu afegir alguna exemplificació.

Aquesta base d'orientació és una adaptació de:
SARDA,A. Argumentar: proposar i validar models, dins de SANMARTI,N i al.
Aprendre ciències tot aprenent a escriure ciència
. Edicions 62