Com es reprodueixen els organismes: El Griu. Simulació de la meiosi.
Aquesta activitat ha estat traduïda i adaptada de la
proposada a: Biology
Lessons for Prospective and Practising teachers. Part 2, Population Biology.
Lesson 2.5 How do organisms reproduce? Part I. Meiosis. Exercise 1: Modeling
Meiosis. San Diego State University (2010, Juny 15).
En aquesta activitat estudiarem pas a pas el comportament dels cromosomes al llarg de la meiosi. Treballareu amb els cromosomes d'un Griu o Grifó, una criatura mitològica ferotge i perillosa.
Font:http://criaturasmitologicas. |
Els Grius tenen el cap i les potes davanteres d'àliga gegant, amb plomes daurades, urpes esmolades i un bec ganxut. Les musculoses potes de darrera i la cua són de lleó.
Heu de saber que el Griu és un organisme diploide,
2n= 4.
|
Material
- Plastilina o argila de quatre colors diferents: vermell, blau, groc i verd
- Plastilina blanca pels centròmers
- Un cercle gran, dos cercles mitjans i quatre cercles més petits de cartolina blanca
- Un parell d'estisores
- Fil gruixut de color negre
- Rodet de fil blanc
Procediment
Organitzant
la cèl·lula
1. Situeu el cercle gran
de cartolina blanca en el centre de la taula de treball. Imagineu que és una de
les cèl·lules mare dels òvuls o espermatozous del vostre Griu. El límit de la
cartolina és la membrana cel·lular. Escolliu ara el sexe del vostre Griu.
2. On es troben situades aquestes cèl·lules mare (òrgan)?
Organitzant el genoma
4. Agafeu una de les meitats de cada porció i feu amb les mans uns bastonets allargats, tal com es mostra a la figura següent. Ja heu construït els quatre models de cromosomes. Els cromosomes verd i groc ( parella 1) han de mesurar 7 cm de llargada, i els vermell i blau (parella 2) uns 10 cm aproximadament. |
Figura 1. Mapa dels gens del griu
Font: http://naturalsciences.sdsu.edu/classes/lab2.5/colorkey.gif |
Conceptes
clau
-
Cada
cromosoma està format per ____________.
- Dintre de cada cromosoma trobem molts i molts de ____________.
- Els cromosomes de cada parell són anomenats cromosomes ____________.
- Els cromosomes ____________ contenen els mateixos ____________ però no necessariament els mateixos ____________.
Per exemple, dos cromosomes homòlegs poden ser
portadors del gen que codifica pel color dels ulls, però la forma al·lèlica pot
ser diferent: al·lel pel color
blau en un dels cromosomes, i l'al·lel pel color marró en l'altre cromosoma.
|
5. Estudiarem quatre caràcters Mendelians en el nostre
Griu, controlats per quatre gens.
- Recordeu la definició de gen?
La taula següent descriu alguns dels trets imaginaris de la nostre mítica criatura i la seva localització en cada cromosoma:
Noteu
que ens estem fixant tan sols en dos gens
(dos parells d'al·lels) de cada cromosoma, i que ignorem els centenars d'altres gens que també es troben en aquest mateix cromosoma.
- El nostre Griu és homozigot o heterozigot en relació als quatre gens estudiats?
- Quin és el genotip del nostre Griu?
- De on provenen cada un dels seus allels?
- Quin és el seu fenotip?
Interfase
7. Al
llarg de la interfase, cada cromosoma es replicat (recordeu el procés de duplicació del DNA que ja
heu estudiat abans).Simuleu aquest procés de
duplicació creant -amb la resta de plastilina no usada- una còpia de cada un
dels cromosomes del genoma del vostre Griu. Etiqueteu cada una de les
cromàtides amb els seus gens corresponents, de manera que quedin còpies
exactes.
8. Connecteu les cromàtides germanes
pel centròmer (podeu usar una mica de plastilina blanca per simular aquest
lloc d'unió).
|
Figura3. Cromosomes
duplicats
Font:http://naturalsciences.sdsu.edu/classes/lab2.5/repchrom.g |
Profase 1
Feu
l'aparellament de cromosomes homòlegs.
Un cop ha tingut lloc l'aparellament de cromosomes
homòlegs, es pot produir l'entrecreuament o crossing
over, fenomen que ara representareu:
superposeu dues de les cromàtides germanes tal com queda indicat en la figura
adjunta. Feu
una fotografia del conjunt.
|
Figura 4.Encreuament |
Trenqueu els braços
verticalment pel lloc d'unió o encreuament, per tal de separar un altre cop els
dos cromosomes. Uniu les parts intercanviades al seu nou cromosoma, tal com
indica la figura adjunta. Feu
una fotografia del conjunt.
|
Figura 5.Resultat de l'encreuament |
Metafase 1
9. La membrana nuclear de
la vostra cèl·lula de Griu s'ha trencat. Alineeu les dues tètrades al llarg del
pla equatorial de la cèl·lula tal com indica la figura adjunta.Inseriu un
fragment de fil blanc (fibra del fus acromàtic) que vagi del centròmer de cada
un dels cromosomes al pol cel·lular més proper , tal com indica la figura
adjunta.Feu una fotografia del conjunt.
|
Figura 6. Metafase 1 |
Random Orientation of Chromosomes During Meiosis McGraw-Hill Higher Education |
10. Separeu cada tètrada
fent tracció sobre les fibres del fus acromàtic per tal de arrossegar els
cromosomes homòlegs als pols oposats de la cèl·lula. Feu una foto del conjunt.
|
Figura
7.Anafase 1
|
Telofase 1
11. Te lloc la citocinesis
o divisió del citoplasma per tal de formar dues cèl·lules filles. Useu els dos
cercles de cartolina tamany mitjà per tal de representar les dues cèl·lules
filles. Feu una fotografia
del conjunt
|
|
Profase 2 i
Metafase 2
12. Ordeneu els cromosomes
en cada cèl·lula al llarg del seu pla equatorial. Uniu cada cromosoma a una
fibra del fus acromàtic tal com indica la figura adjunta. Feu una fotografia del conjunt.
|
Figura 9. Metafase 2
|
13. Separeu les dues
cromàtides germanes fent tracció sobre les fibres del fus acromàtic per tal de
arrossegar-les i situar-ne cada una d'elles als pols oposats de la cèl·lula. Feu una fotografia del conjunt.
|
Figura 10. Anafase 2 |
Telofase 2
14. Torna a tenir lloc la
citocinesi i obtenim un total de 4 cèl·lules filles o gàmetes. Utilitzeu els
quatre cercles petits de cartolina blanca per tal de representar-les. Feu una fotografia del conjunt.
Figura 11. Telofase 2
Font: http://naturalsciences.sdsu.edu/classes/lab2.5/telo2.gif
15. Dibuixeu els al·lels i escriviu els genotips de cada un dels gàmetes obtingudes.Com s'anomenen? (recordeu el sexe del vostre Griu)
-
Com
son els genotips dels gàmetes, iguals o diferents?
-
Compareu
els cromosomes que presenten els gàmetes amb els cromosomes de la cèl·lula
mare. Com són entre ells?
-
Són
cèl·lules haploides o diploides?
-
Quantes
combinacions diferents de cromosomes són possibles? (És a dir, quants gàmetes
diferents poden formar-se a partir de cadascuna de les cèl·lules del vostre
grup).
-
Quants
gàmetes diferents podrien formar-se a partir d'una cèl·lula amb 4 cromosomes?
-
Calculeu
quants gàmetes diferents pot formar un ésser humà. Recordeu que en les
cèl·lules humanes somàtiques hi ha 46 cromosomes.
-
Calculeu
quants fills diferents pot tenir una parella humana.
- Quina és la probabilitat que una parella humana tingui dos fills idèntics que no siguin bessons?
16. Recapitulem, quins diríeu que són els trets més importants de la meiosi?
1. | |
2. | |
3. | |
4. |
Fecundació
17. Si el vostre Griu és mascle, agafeu un dels seus espermatozous i trobeu una femella per aparellar-lo.
18. Si el vostre Griu és femella,agafeu un dels seus òvuls i trobeu un mascle per aparellar-lo.
19. Un cop feta la fecundació,quin és el genotip de l'ou fecundat o zigot? Feu una fotografia del conjunt.
20. Quin serà el fenotip de la nova cria de Griu?
21. Quants cromosomes tindran les cèl·lules de la nova cria de Griu? Serà un organisme haploide o diploide?
22. Per què els gàmetes han de ser haploides? Què passaria si els gàmetes es produïssin per mitosi i fossin diploides?
23. Serà aquesta cria de Griu idèntica als seus pares?
Informe de
l'activitat
- Elaboració
d'un Powerpoint amb totes les fotografies i observacions i conclusions que
heu fet de cada etapa de la meiosi al llarg de la realització de l'activitat.
- Presentació i discussió davant el grup classe.